Hyvinkään taidemuseo – Muzeum umění v Hyvinkää (Finsko) / 27. 3. – 27. 9. 2020
Muzeum umění v 50 kilometrů na sever od Helsinek vzdáleném městě Hyvinkää vzniklo dle architektonického návrhu Raima a Ilma Valjakkových a bylo uvedeno do provozu v roce 1982. V současné době je v jeho hlavním sálu nainstalována výstava Radoslawa Gryty, finského výtvarníka polského původu, kterou nazval Viimeaikaiset työt , neboli Tvorba posledních let.
Tato výstava byla nainstalována v plánovaném termínu a byla zařazena do programu 12. ročníku mezinárodního festivalu architektury, designu a umění ARCHIKULTURA 2020 a nyní tiše čeká na své návštěvníky jakmile to okolnosti spojené s Covid-19 dovolí.
Obrazy
a objekty z posledního tvůrčího období Radoslawa Gryty, které
vyplňují hlavní prostot Muzea umění v Hyvinkää jsou příznačné
použitím různorodých materiálů, jež jsou svého druhu záznamem
a průnikem fenoménu plynutí času a vlastního osobního příběhu
samotného umělce, skrývajíce v sobě různého druhu zprávy a
významy.
Díla Gryty je možno charakterizovat jako tvorbu,
která hodně čerpá z tradičních řemeslných způsobů a
technik. Umělec často využívá předměty a materiály běžné
pro denní život a přímo na místě, anebo v krajině, s pomocí
vlastních nástrojů vytváří pozoruhodné objekty. Na nynější
výstavě jsou představena jak práce vyřezávané ze dřeva, tak
cihly přímo vytvořené samotným umělcem, anebo zde můžeme
vidět instalace šité z bavlněné tkaniny a v neposlední řadě
jeho velkoformátové kresby uhlem. A často v těchto jeho pracech
můžeme postřehnout nijak neskrývané otisky a stopy umělce,
které zanechal při jejich tvoření.
Současně s použitím
originálních technik jsou pro něj příznačné jak instalace v
neohraničeném veřejném prostoru, tak rovněž ty v komornějších
prostorách, až po miniaturní sochařské figurky. Jeho prostorové
interpretace ale nejsou nijak strnulé, vždy svým způsobem žijí
a mění se, jelikož autor velmi často a pravidelně během výstavy
reviduje své instalace a doplňuje o další nové prvky.
Pro
Grytovu práci jsou vždy typické myšlenky a připravenost pro
neustálé změny, a charakterizuje je svého druhu záměrná
neúplnost, či nedokončenost. Z názvu aktuální výstavy je
zřejmé, že nám přibližuje díla, na kterých ještě nedávno
pracoval. Ale kdykoli na jejich přeměně může znovu pokračovat,
svým způsobem vylepšovat svoji práci, a je také vždy jisté, že
pod povrchem jeho objektů najdeme mnoho vrstev času.
Čas a
jeho plynutí jsou v dílech představených v rámci této výstavy
silně přítomny. Čekání, změna a vzpomínky na minulost se
konkretizují do každodenních předmětů a prostorů. Někdy se
jedná o osobní vzpomínky, někdy jsou to narážky
na významné politické události, či důležité okamžiky
v dějinách lidstva. A přestože se některá díla týkají
témat, která přesahují měřítko jedince, Gryta vždy
poznamenává, že se spíše zajímá o běžného člověka než o
velikány dějin a velké události.
Radoslaw
Gryta (1955)
je finský výtvarník narozený v polském Kraśniku. Do Finska se
přestěhoval v roce 1979 a finské občanství získal v roce 1986.
Vystudoval sochařství na Repinově institutu v Leningradu a na
Akademii umění v Krakově a následně svá výtvarná studia
dokončil ve Finsku.
Státní cenu za výtvarné umění
získal v roce 1989 a od roku 1994 je profesorem sochařství na
Akademii výtvarných umění. Jeho práce se mimo jiné nacházejí
ve sbírkách finského státu, města Pori a Kokkola, v sochárském
parku Tuulensuu a Helsinském muzeu umění.