11. 4. – 5. 5. 2013 / slavnostní večer (setkání s autorem) 16. 4. 2013 v 18.00 hod. / Ostravské muzeum, Masarykovo nám. 1, Ostrava
Jakub Szczęsny – polský architekt, narozený v roce 1973, je spoluzakladatelem architektonického ateliéru Centrala. V létech 1993 až 2001 studoval na Fakultě architektury Varšavské polytechniky a taky na Escuela Tecnica Superior D’Arquitectura de Barcelona a Ecoled’Architecture Paris la Defense. Současně ve spolupráci se skupinou Studio DECO realizoval řadu interiérů pro obchody a soukromé byty. V roce 2001 spolu s Krzysztofem Banaszewskim, Małgorzatą Kuciewicz a Janem Strumiłło zakládá ateliér Centrala, jako sdružení, které chce působit hlavně na poli architektury staveb a interiérů, urbanismu a v neposlední řadě chce se rovněž zabývat architektonickou kritikou. Centrala je chápana jako jistý druh prostoru, kde dochází k výměně myšlenek a nápadů, jež Jakub Szczęsny působí také individuálně, mimo projekční sdružení, jeho práce se vyznačují vycházejí z konglomerátu solidní vědecké a umělecké přípravy. výjimečnou kreativitu a vtip i tam, kde jiní architekti s ohledem na množství nepříznivých ztrácejí náladu a raději angažmá vzdávají. Nevyhýbá se komorním zakázkám, či dočasným instalacím, jeho výjimečný a hravý přístup mění tyto záležitosti v pozoruhodné a přitažlivé záležitosti se značným mediálním přesahem. Všemu dodávají na atraktivitě kresby a komiksy Jakuba Szczęsného, jimiž jednoduše a originálně vyjadřuje podstaty svých konceptů. S jeho návrhy a pracemi se můžeme setkávat nejen v jeho rodném Polsku, ale taky v Izraeli, Palestině, Austrálii, Turecku, Německu a Indii.
Ostravská výstava představuje téměř na dvě desítky jeho posledních prací, včetně mediálně a světově již známého „Keret Housu“, který byl označen „nejužším domem světa“. Pro projekt ermitáže-pracovny pro izraelského spisovatele Etgara Kereta byl předurčen na první pohled nevhodný pozemek, štěrbina mezi dvěma bytovými objekty ve varšavské čtvrti Wola. Tato nepříliš ideální situace byla výzvou a motivací najít originální řešení jehož výsledkem je umělecká instalace, kdy architektonický objekt se stal dokonalým komunikačním médiem pro šíření umělecké ideje.